Heving av bilkjøp

Har du kjøpt en bil som har fått mangler og lurer på om du kan heve kjøpet?

Å heve kjøpet innebærer at man leverer tilbake bilen, mot at kjøpesum tilbakebetales.
Noen ganger kan man være uheldig å kjøpe en bil som ikke helt møter de forventningene man har på bakgrunn av kjøpesum, informasjon man har fått om bilen, årsmodell, kilometerstand eller andre forhold. Dersom din nye bil ikke er i den stand som du kan med rimelighet forvente, kan det være snakk om en mangel.

  • Har du kjøpt bilen av en forhandler vil forbrukerkjøpsloven komme til anvendelse.
  • For det tilfellet bilen er kjøpt av en privatperson, er det kjøpsloven som gjelder.

Begge lovene åpner for heving hvis vilkårene er til stede, herunder at mangelen/manglene er vesentlig. En vurdering av om mangelen/manglene er vesentlig gjøres ut ifra flere forhold blant annet kjøpesum, årsmodell, kilometerstand og mangelens art og verdi.

  • I forbrukerkjøpsloven gjelder en absolutt reklamasjonsfrist på fem år.
  • I kjøpsloven er den absolutte fristen to år.
    I begge tilfeller må man reklamere innen rimelig tid etter at mangel er, eller burde vært, oppdaget.

Om du ikke har krav heving, kan det godt hende at du har krav på prisavslag eller avhjelp/omlevering.

Bilforsikring – rettshjelpsdekning

De fleste har rett på rettshjelpdekning for sine advokatutgifter dersom det oppstår tvist med selger eller kjøper. Forsikringen dekker store deler av saksomkostningene for å føre saken.

Hvorfor velge Aktiv Advokat?

Flere i vårt team jobber daglig med bilsaker. De siste årene har vi sett økt pågang av tvister om kjøp/salg av bil. Endringer i forbrukerkjøpsloven har ført til strengere krav for forhandlere, også for formidlings salg. Hos oss jobber vi aktivt for å gi deg den beste vurderingen av din sak og vurderer saken din underveis.

crossmenu