Når du opplever forsinkelser på fly eller andre reiserelaterte problemer, er det viktig å vite at du har rettigheter som passasjer. Vårt team er godt kjent med de gjeldende lover og forskrifter innenfor reisebransjen og vil veilede deg gjennom prosessen for å sikre at du får den rettferdige kompensasjonen du fortjener.
Våre tjenester innenfor erstatning og refusjonskrav i forbindelse med reiser inkluderer:
Vi forstår at reiseproblemer kan være belastende og påvirke din tillit til reisebransjen. Derfor er vi her for å gi deg klar og forståelig juridisk veiledning gjennom hele prosessen. Vi vil vurdere din situasjon nøye, analysere gjeldende lover og forskrifter og utvikle en skreddersydd strategi for å sikre at du får den rettferdige erstatningen og refusjonen du har krav på.
Du har valget mellom å kreve heving av avtalen eller omruting, uansett årsak til at flyet blir innstilt. Flyselskapet skal dekke utgiftene som følger av at flyet er innstilt.
Du har også rett til en økonomisk kompensasjon etter standardiserte satser. Denne kompensasjonen har du krav etter EF-forordning 261/2004 og forskrift om flypassasjerrettigheter, som utbetales av flyselskapet.
Har du hatt dokumentert økonomisk tap som er større enn den standardiserte kompensasjonen, kan du også kreve erstatning for dette. Dette forutsetter at årsaken til innstillingen ligger innenfor flyselskapets kontroll. I tillegg må det påførte økonomiske tapet være en sannsynlig følge av at flyet er innstilt.
Du har ikke krav på kompensasjon når årsaken til innstillingen er ekstraordinære omstendigheter som ikke kunne vært unngått, selv om alle rimelige tiltak var blitt truffet. Eksempler på dette kan være dårlige værforhold som forhindrer flytrafikken, enkelte typer streik eller uforutsette sikkerhetstiltak og pandemier.
Ved sykdom og uhell skal du henvende deg til eget forsikringsselskap. Du kan kreve dekket utgifter som du har pådras som følge av dette. Har du reiseforsikring er du godt sikret mot uforutsette utgifter ved sykdom og uhell.